Którą porę roku najbardziej lubisz w górach?

A A A

XXI OGÓLNOPOLSKI ZLOT NIZINNY PRZEWODNIKÓW PTTK PONIDZIE

XXI OGÓLNOPOLSKI ZLOT NIZINNY PRZEWODNIKÓW PTTK PONIDZIE 12-14.05.2017r.
Zlot zorganizowali: Samorząd Przewodników Turystycznych PTTK Województwa Świętokrzyskiego, Powiat Buski, Powiat Pińczowski, Miasto i Gmina Busko-Zdrój, Miasto i Gmina Pińczów.
Współorganizatorami Zlotu byli: Zarząd Główny PTTK, Komisja Przewodnicka ZG PTTK, Krajowy Samorząd Przewodników PTTK, Urząd Marszałkowski w Kielcach, Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe, Gmina Nowy Korczyn a także Lokalna Organizacja Turystyczna „Moc Ponidzia, Oddział Świętokrzyski PTTK w Ostrowcu Świętokrzyskim i Studenckie Koło Przewodników Swiętokrzyskich w Warszawie.
Bazą przewodnickiego spotkania był hotel „Gromada” w Busku-Zdroju.
W godzinach popołudniowych 12 maja br. w reprezentacyjnej sali koncertowej sanatorium Marconi dokonano uroczystego otwarcia XXI Ogólnopolskiego Zlotu Nizinnego Przewodników PTTK- Ponidzie ‘2017.
Ceremonię otwarcia Zlotu prowadził Przewodnik Świętokrzyski kol. Kazimierz Micorek.
W czasie spotkania wysłuchaliśmy wystąpień głównych organizatorów i przedstawicieli władz miejskich, powiatowych, którzy starali się nam przybliżyć region Ponidzia. Od organizatorów otrzymaliśmy materiały promocyjne. Po części oficjalnej zwiedzaliśmy część uzdrowiskowi skową i miejską Buska. Oprowadzał nas Honorowy Przewodnik Województwa Świętokrzyskiego kol. Dariusz Kalina. Wieczorem po kolacji w hotelu odbyła się posiada przewodnicka. Równolegle do naszego spotkania przewodnickiego w regionie odbywał się X Ogólnopolski Festiwal Piosenki im. Wojtka Belona „Niechaj Zabrzmi Bukowina”. Wykonawców utworów Wojtka Belona można było zobaczyć i usłyszeć w plenerze przy jego ławce obok centrum kultury.
Uczestnicy zlotu wg zainteresowań, Ponidzie poznawali trasą autokarową, rowerową a także poprzez spływ kajakowy na Nidzie.
W sobotę 13.05.2017r. większość udała się autokarem i busem do miejscowości Chotelek Zielony. Tam zapoznaliśmy się z historią i wyposażeniem XVI wiecznego zabytkowego drewnianego kościółka p w. św. Stanisława. Następnie zwiedzaliśmy rezerwat „Skorocice” w Skorocicach, gdzie można było zobaczyć zapadanie się terenu na skutek występowania zjawisk krasowych, (jaskinie, podziemne potoki). W rezerwacie można było zobaczyć stanowiska chronionych roślin m inn miłka wiosennego.
Zwiedziliśmy także kościół pojoanicki w Starej Zagości. Nastąpiło załamanie pogody – obfite opady deszczu.
Nie poddajemy się - zwiedzamy XV wieczny kościółek p w. św. Bartłomieja w Chotlu Czerwonym. Kościółek ten został ufundowany przez Jana Długosza, stoi na skale –gipsowej ze stanowiskiem kryształowego gipsu w kształcie jaskółczego ogonu, a także z korytarzem zwanym „ kuchnią proboszczów” W strugach deszczu wita nas Wiślica. W Wiślicy zwiedzamy Kolegiatę p w. Narodzenia NMP wzniesionej dzięki fundacji Króla Kazimierza Wielkiego. Wita nas proboszcz świątyni. Z miejscowymi przewodnikami zwiedzamy podziemia kolegiaty – niezwykle ciekawy rezerwat archeologiczny, a także Dom Długosza.
Aura nie sprzyja organizatorom zlotu ani nam przewodnikom przybyłych z całej Polski. Rzeka Nida płynie „wysokim” poziomem. Udajemy się do Nowego Korczyna. Po drodze zatrzymaliśmy się k. wsi Czarkowy przy cmentarzu wojennym na którym spoczywają żołnierze z okresu I i II wojny światowej
W Nowym Korczynie zwiedzamy XIII wieczny kościół klasztorny p w. św. Stanisława fundacji księcia Bolesława Wstydliwego oraz kościół farny p w. św. Trójcy. Obraz życia religijnego dawnego Korczyna dopełniają położone w nadnidziańskiej skarpie ruiny nowokorczyńskiej synagogi z końca XVIII wieku. Przy synagodze władze Nowego Korczyna zlokalizowały miejsce dla spotkania przewodników z mieszkańcami miasta, oraz estradę na której odbył się koncert grupy „U Studni” w ramach Festiwalu ponidzkiego barda Wojtka Belona. Na korczyńskim spotkaniu można było posmakować dania regionalnej kuchni korczyńskiej. Późnym wieczorem wracamy do Buska-Zdroju.
Niedziela – 14 maja 2017r. Pokazało się słońce – występujące w herbie Buska-Zdroju.
Po śniadaniu oglądamy filmiki o florze ponidzkiej . Pojazdy wiozą nas do słynnego Michałowa. W Michałowie zwiedzamy i poznajemy niektóre arkana największej w Polsce stadniny koni krwi arabskiej ( mamy I-sze szczęście- tego dnia warunki pogodowe pozwoliły na wypuszczenie koni na wybiegi i pastwiska po zimowej przerwie) i II-gie -szczęście zobaczyliśmy źrebaka który urodził się o godzinie 6,1o (czyli 4 godziny po urodzeniu).
Kolejny etap trasy poznawczej to Pińczów.
Tu zwiedzamy pińczowskie Muzeum zlokalizowane w murach popaulińslkiego klasztoru. Ze względu na uroczystości komunijne nie zwiedzamy pińczowskich kościołów. Natomiast zwiedzamy Starą Synagogę zrewitalizowaną na początku XXI wieku. Ostatni punkt zwiedzania Ponidzia to Młodzawy Małe. W tej wsi znajduje się prywatny „Ogród na Rozstajach” (1 ha) z ciekawą roślinnością lokalną i egzotyczną a także z ptasią fauną).
W drodze do Buska-Zdroju przejeżdżamy przez Chroberz – z pałacem Wielopolskicch (Carska Branka) oraz przez Gacki – kopalnictwo nidziańskiego gipsu. O godzinie 14,oo w hotelu „Gromada” spożyliśmy pożegnalny obiad, po którym nastąpiło oficjalne zamknięcie zlotu. Szczególne podziękowania należą się świętokrzyskim przewodnikom : Robertowi Kamińskiemu, Pawłowi Jachowiczowi oraz Kasi.
W drodze do Buska-Zdroju zawitaliśmy do Racławic – Janowiczek (pomnik Bartosza Głowackiego), Skalbmierza- kośc. p w. Jana Chrzciciela, Kazimierzy Wielkiej – cukrownia Łubna, Baszta- Muzeum, kośc. pw. Podwyższenia św. Krzyża, miejscowość Bejsce z XIV wiecznym kościołem p w. św. Mikołaja-z kaplicą Firlejów (obecnie w remoncie).